Maakt u gebruik van onze website , dan gaat u akkoord met deze cookies. Akkoord

Veelgestelde vragen over mobiel betalen

Algemeen

Wat is mobiel betalen?

Mobiel betalen maakt gebruik van de NFC technologie. Met deze technologie kunnen de mobiele telefoon en de betaalterminal bij de kassa , op korte afstand, gegevens met elkaar uitwisselen.
U houdt de achterkant van uw telefoon op het NFC-logo van de betaalterminal en de betaling is gereed.

Voor bedragen tot en met € 25,- hoeft u geen pincode in te toetsen, voor bedragen boven de € 25,- en elke derde betaling t/m € 25,- wordt altijd om een pincode gevraagd. Om op deze manier te betalen, heeft u wel een ICS Mobiele Creditcard nodig in de Vodafone Wallet op uw mobiele telefoon.

Wat is een Wallet?

Een Wallet is een digitale portemonnee op uw telefoon. In de Wallet kunt u (betaal)passen toevoegen, waaronder uw ICS Mobiele Creditcard. Via de Wallet betaalt u mobiel door de achterkant van uw telefoon tegen de betaalterminal te houden (tappen). Vodafone zet de Wallet automatisch op uw telefoon of u moet deze eventueel zelf installeren via vodafone.nl/vodafonewallet. Als u een ICS Mobiele Creditcard aanvraagt, plaatst ICS na goedkeuring van uw aanvraag de mobiele creditcard op de simkaart. U ziet deze terug in de Wallet.

Hoe werkt mobiel betalen?

U kunt vanuit elk willekeurig scherm op uw telefoon beginnen met betalen.

  1. U rekent af door de achterkant van uw telefoon enkele seconden tegen de betaalterminal te houden.
  2. Wanneer u zonder pincode betaalt bent u klaar. Bij bedragen boven de € 25,- en elke derde betaling t/m € 25,- houdt u na invoeren van de pincode uw telefoon nogmaals tegen de terminal.
  3. Uw telefoon trilt als uw betaling voltooid is.
  4. Controleer altijd op de betaalterminal of uw betaling geslaagd is.
Instructie video

Waar kan ik mobiel betalen?

U kunt mobiel betalen op plekken met betaalterminals die geschikt zijn voor contactloos betalen en waar creditcards worden geaccepteerd. U herkent deze betaalterminals aan het Contactloos betalen-logo:

Op steeds meer plekken kunt u op deze manier betalen en het aantal mogelijkheden neemt snel toe.

Is mijn telefoon een Vodafone versie?

Als u bij het aanzetten of het uitzetten van uw telefoon het Vodafone logo ziet dan heeft u vrijwel zeker een Vodafone versie. Dit is echter niet altijd het geval. Per merk kunt u zelf op de onderstaande manier vaststellen of uw telefoon de Vodafone versie is:

HTC: Ga naar Instellingen -> Info -> Software-informatie -> Softwarenummer. Deze code ziet er uit als A.B.C.D, indien C = 161 of 16x dan betreft het een Vodafone versie. Soms staat er ook VF op de doos.

Huawei: Ga naar Instellingen > Info >Software informatie >Softwarenummer

LG: Ga naar Opties -> over de telefoon -> Software informatie -> Softwareversie. In het geval van een Vodafone versie staat er "VDF" of "204-04".

Samsung: Ga naar het belscherm, en toets de combinatie *#1234# in. Vervolgens krijgt u de CSC code te zien. Als in deze code VF staat dan is het een Vodafone versie.

Sony: Alle Sony toestellen worden ondersteund.
Of laat in de Vodafone winkel de doos van uw telefoon scannen. In het systeem staat dan vermeld of uw telefoon een Vodafone versie is.

Voldoe ik aan alle eisen om mobiel te kunnen betalen?

Om mobiel te kunnen betalen met uw creditcard, heeft u het volgende nodig:

  • één van deze Visa creditcards:
    • World Card
    • World Card Gold
    • World Card Platinum
    • World Panda Card
  • Een Vodafone abonnement;
  • Een Android-toestel geschikt voor NFC (Near Field Communication);
  • Een simkaart van Vodafone, geschikt voor NFC;
  • De Vodafone Wallet op uw telefoon;
  • Mijn ICS op www.icscards.nl.

Wat is NFC?

NFC staat voor Near Field Communication. Met deze techniek kunnen twee apparaten op korte afstand gegevens met elkaar uitwisselen. Bijvoorbeeld een mobiele telefoon en de betaalterminal bij de kassa. Voorwaarde is wel dat beide apparaten voorzien zijn van NFC technologie.

Heb ik een NFC simkaart?

Dit is eenvoudig te achterhalen door uw simkaart uit uw telefoon te halen. Wanneer op uw simkaart het contactloos betalen-logo staat, heeft u een NFC simkaart:

Heb je vragen over je simkaart of wil je een gratis NFC simkaart aanvragen? Neem dan contact op met de Vodafone klantenservice via 1201 of bezoek een Vodafone winkel.

Wat is Mijn ICS?

Mijn ICS is uw persoonlijke omgeving op www.icscards.nl waar u een overzicht heeft van uw rekening en betalingen. Heeft u Mijn ICS nog niet geactiveerd? Houd dan uw creditcard bij de hand en klik op de volgende link. Mijn ICS activeren

Kan ik mijn online aankopen ook betalen met mijn ICS Mobiele Creditcard?

Nee dat kan niet. Hiervoor kunt u uw gewone creditcard gebruiken.

Moet ik de Vodafone Wallet openen voordat ik kan betalen?

Nee dat is niet noodzakelijk. U kunt vanuit elk willekeurig scherm betalen. U hoeft hiervoor niet de Vodafone Wallet te openen.Het volstaat om de achterkant van uw telefoon enkele seconden tegen de betaalterminal te houden. Voor bedragen boven de € 25,- en elke 3e betaling t/m € 25,- moet u een pincode invoeren . Het scherm hiervoor verschijnt automatisch.

Kan ik onbeperkt betalen zonder pincode?

U kunt steeds twee keer achter elkaar betalen zonder pincode. Uit veiligheidsoverwegingen moet u bij de derde betaling eerst uw pincode invoeren. Bij betalingen boven € 25,- betaalt u altijd met uw pincode.

Hoe kan ik mijn betalingen bekijken?

U kunt uw mobiele betalingen direct terugzien op uw telefoon in de Vodafone Wallet via "Overzicht". Dit overzicht laat alle betaalpogingen zien, dus ook de pogingen die niet gelukt zijn. Bijvoorbeeld als u uw telefoon tegen de betaalterminal heeft gehouden, maar deze aangeeft dat de betaling niet geslaagd is. Deze betaalpogingen brengen wij niet in rekening, maar ze staan wel in het "Overzicht" op uw telefoon. Op uw maandelijkse rekeningoverzicht in Mijn ICS ziet u uiteraard alleen goedgekeurde en geslaagde transacties.

Kan de Extra Card-houder ook een ICS Mobiele Creditcard aanvragen?

Ja, de Extra Card-houder kan ook een eigen ICS Mobiele Creditcard aanvragen. Als de Extra Card-houder een aanvraag doet, ontvangt de Hoofd Card-houder een e-mail. Door op de link in de e-mail te klikken, bevestigt de Hoofd Card-houder de aanvraag van de Extra Card-houder. ICS neemt de aanvraag vervolgens in behandeling. Als de aanvraag is goedgekeurd, ontvangt de Extra Card-houder een e-mail van ICS en een bericht in de Vodafone Wallet.

Wat kost mobiel betalen?

Aan betalen met uw ICS Mobiele Creditcard zijn geen kosten verbonden (binnen-en buitenland). Betalingen die u doet in een andere valuta dan de Euro worden omgerekend naar euro's. Hiervoor wordt door Visa International een interbancaire wisselkoers gehanteerd, die dagelijks opnieuw wordt vastgesteld. Daarbij geldt een koersopslag zoals bij het wisselen van geld gebruikelijk is.

Kunt u uw vraag niet vinden?

Voor vragen over uw mobiele betalingen belt u met
ICS: +31 (0)20 - 6 600 957.
Heeft u vragen over de Vodafone Wallet of uw smartphone. Bel dan met Vodafone: +31 (0)6 545 00 100.

Meer informatie over ICS
Meer informatie over Vodafone Wallet